van Albanië naar het Gardameer - Reisverslag uit Malcesine, Italië van liesbeth otto Marc Paul boxtel nienhuis Coehoorn Roumen - WaarBenJij.nu van Albanië naar het Gardameer - Reisverslag uit Malcesine, Italië van liesbeth otto Marc Paul boxtel nienhuis Coehoorn Roumen - WaarBenJij.nu

van Albanië naar het Gardameer

Door: Paul - Otto

Blijf op de hoogte en volg liesbeth otto Marc Paul

22 Oktober 2011 | Italië, Malcesine

20 oktober door Albanië naar Montenegro

's morgens eerst een goede omelet met veel olijfolie gehad en vervolgens naar het noorden langs de kust gereden. De kust is hier dermate grillig dat je dan ook zo nu en dan over een pas moet. Dat levert heel erg leuke weggetjes met prachtige uitzichten op. De gemiddelde snelheid en dan vooral hemelsbreed is dan niet erg hoog.
Eerst in Vlore gestopt om bij de veerboothaven nog even te kijken, maar dat leverde niets op. Daarna een Albaniër ontmoet die 10 jaar in Nederland had gewerkt (Jani Patos), nadat hij uit Albanië was gevlucht in het communistiche tijdperk. Al met al zijn we meer dan een uur in Vlore geweest. Daarna naar Dürres en daar ook in de haven gekeken, zonder resultaat, en een hamburger en hotdog gegeten.
Albanië langs de kust blijkt een erg leuk land te zijn waar gerekend wordt op een flinke toename van het toerisme gezien de vele hotels in aanbouw. Verder is het voor onze begrippen erg goedkoop.
Uiteindelijk naar Bar in Montengro gegaan. De grens leek probleemloos, alleen bleek hier dat de verzekering van Paul Montenegro niet dekte (Albanië ook niet bleek hier). Na betaling van € 10 premie konden we verder, al met al binnen een kwartier. Toch was het al zo goed als donker toen we in Bar aankwamen. Voor de zekerheid nog even in de haven gekeken, want er lag een schip klaar. Dat ging echter naar Bari in Zuid Italië en daar hebben we niets aan. Vervolgens een hotel gezocht en bij een **** Hotel aangekomen. De man achter de balie was echter zo vriendelijk om een dame met een goedkoper appartement te bellen en de weg er naar toe te wijzen.

21 oktober door Montenegro, Servië en Kroatië naar Split.

Het pensoin was goed en niet ver er vandaan bij restaurant "de Ferryboat" kunnen eten en de volgende ochtend ontbeten. Om een uur of 9 vertrokken bij half bewolkt maar redelijk warm weer. Helaas na een uur rijden brak er onweer uit. Gestopt bij een warme bakker waar we lekkere broodjes konden krijgen en uiteindelijk ook koffie. We hebben er zeker anderhalf uur doorgebracht om te wachten tot de buien voorbij waren. Daarna vertrokken en het weer klaarde op. Langs Dubrovnic gereden bij redelijk zonnig weer. Vanaf de weg een prachtig uitzicht op deze stad, maar er toch maar langs gereden. Daarna begon het echter weer te regenen en soms niet zachtjes. Voormalig Joegoslavië heeft nu veel grenzen en bij elke moesten we weer stoppen voor controle. Het kost wat tijd maar per grenspost ging het redelijk snel. De volgende stop bij een ouder echtpaar in een restaurantje dat op het punt stond de klandizie te verliezen wegens een in aanbouw zijnde snelweg. We kregen lekkere koffie en een voorraad vijgen, mandarijnen en druiven voor slechts een paar euro. Daarna verder naar Spit. Het begon al later te worden en pas in donke kwamen we in Spit aan. Toch maar even naar de haven gereden om te kijken of er nog een veerboot naar Italië zou gaan, en jawel een uur later zou een boot naar Ancona vertrekken. Wij geboekt en meteen ook maar een hut bij genomen voor € 30 pp extra, dat zou in ieder geval een goede nachtrust opleveren.
Een paar lekkere biertjes gedronken en een een bijzonde goede en niet goekope maaltijd genoten.

22 oktober Ancone naar Malcesine

De ferry komt om 8 uur aan, dus vroeg ontbijten en vertrekken naar het noorden. Na een tijdje op de "Autostrada" aangekomen en dan flink kilometers maken. De dag begon droog en koud, maar ging over in nat en koud. Gelukkig was het na de middag zonnig, zodat we toch nog weer wat konden opdrogen. Doorgereden naar Verona en daar in de oude binnenstad op een plein een goede maaltijd genoten met wat hete koffie. Paul was in een grijs verleden nog eens bij het Gardameer geweest in een goedkoop en goed pension. Dat hebben we maar opgezocht maar dat was helaas vol, dan maar bij de buurman. Deze heeft een goed en groot appartement met WiFi voor € 65,- dat moet dan maar kunnen. Dit keer waren we ruim op tijd voor donker binnen.

• 22 Oktober 2011 - 18:21

Henri.:

He Jongens, lijkt nu toch echt dichterbij te komen zo ;-) Wat wordt het vervolg: Timmelsjoch, de Brenner of toch nog ff zigzaggen op de de Stelvio ?! Hou 'm heel he, en tot binnenkort.

• 23 Oktober 2011 - 16:28

Jantine:

Hai Paul en OT,

Gelukkig hebben we de foto's , ze geven een leuk beeld samen met de verhalen, zal het nog missen als jullie thuis zijn...
    tot gauw,

liefs Jantine

• 11 Februari 2012 - 17:45

Hallo:

Hebben jullie een email adres? Ik heb namelijk een vraag over jullie verslag.....
    mvg.